Etiketter

torsdag 19 januari 2012

Diskussionsfrågor

1.Skulle du beteckna din bok som en ungdomsbok?: ja, det skulle jag för att det handlar om ungdomar och man lär sig hur svårt livet kan vara i den åldern. För det handlar om en kille som heter Johnny men kallas John. Han är 15 år och är bästa kompis med en som heter Gabriel och Gabriel är inte bra för John, för att John missar mycket i skolan. John har inte heller haft det så lätt i sin uppväxt, hans mamma dog i en bilolycka när han var mindre. Men Gabriel och John har varit bästa kompisar länge, John har bara Gabriel men som sagt han är inte bra för John, Gabriel dricker mycket sprit och gör en massa dumma saker!


2.Vad kännetecknar en bra bok?: Det ska vara spännande och även lite chockerande, saker ska hända som man inte förväntade sig skulle hända! Som t ex i slutet på boken, så Gabriel (Johns bästa kompis) krossade rutan i vardagsrummet och han hoppade in och hotade John med att skjuta han i skallen med ett luft-gevär! Men han sköt sig själv i tiningen i stället! Det var chockerande men bra!


3.Hur är språket i din bok?:Jag tycker att språket i min bok är väldigt bra,  jag förstår orden tydligt. Ett stycke från boken: ’’Jag cyklade ner för den långa branta backen. Jag kände att cykeln började slira, backen var fylld med grus’’. 


4.Ja jag tycker att min bok har dramaturgin i sig. Först i början så presenterar dom alla människor på ett bra sätt sedan händer det som händer och jag tycker verkligen om denna boken! En av dom bästa jag har läst. Jag älskar denna boken för att man känner igen sig hos en av huvudpersonerna! Hur det känns att vara kär i en som är äldre och hur det känns när man ska välja mellan sina vänner! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar