Etiketter

onsdag 4 juni 2014

Linne med nitar

Jag kom på denna idéen när jag var inne i en affär och såg ett liknande linne, dock var det svart och det fanns inte i någon annan färg. Jag ville ha ett vitt och bestämde mig då för att på nästa slöjdlektion göra ett sådant. Så jag började med att välja ut ett tyg, ett elastiskt tyg som var vitt. Jag mätte sedan ut måtten på mig själv som jag behövde veta för att göra linnet, sedan tog jag skissen och klippte ut de tygbitarna jag behövde. Sen nålade jag ihop dom två tygbitarna, fram och bakdel. Sedan började jag sy med symaskin och jag använde mig av nummer 8, alltså elastisksöm. I och med tyget var elastiskt och linnet skulle va elastiskt så använde jag mig av den sömmen för att linnet inte ska gå i sönder, vilket det hade gjort ifall jag använt mig av raksöm. Sen i slutet sydde jag med tvillingnål för att det skulle se snyggare ut och för att det skulle de skulle se ut som dom linnena man ser i affärer. Jag sydde med den nålen där nere och runt ärmarna och runt halsen. Sedan valde jag ut nitar och det blev ett par guldiga. Jag sydde sedan fast dom uppe på dom tjocka axelbanden.
Jag tycker att min arbetsinsats har varit bra. Jag har jobbat bra med linnet, och det tog inte lång tid för mig att göra det och ändå blev det jätte bra, för jag är super nöjd med det. Linnet blev bra för att jag var koncentrerad och jag hade viljan att göra linnet och bli klar med det för jag ville så gärna se ett resultat och få känna att jag gjort ett eget linne. Jag har lärt att sy med tvillingnål och så har jag lärt mig att fästa nitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar