Etiketter

torsdag 13 mars 2014

Energi och Miljö

Hur användning av varmvatten påverkar vårt klimat och vår miljö

Inledning: Jag bestämde mig för att jobba med vatten och varför man duschar länge för att se hur det påverkar miljön och vårt klimat.

För att spara vatten kan man göra en massa saker. Som t ex:
*Felanmäl en toalett som smårinner. Visste ni att på ett år kan en läckande toalett dra 400 000 liter vatten, vilket motsvarar 2700 badkar.
*Fylla tvättmaskinen så mycket det går innan man startar den. Det går åt 50 liter vatten för en tvätt. Fyll även din diskmaskin innan ni sätter igång den. Det går åt 15 liter vatten när man använder en diskmaskin för en disk. 
*Felanmäl droppande vattenkranar, annars kan det rinna ut cirka 15 000 liter vatten på ett år och det motsvarar 100 fyllda badkar. 
*Duscha kortare tid. En dusch på 3 minuter motsvarar cirka 36 liter varmvatten med en dusch på 10 minuter förbrukar cirka 120 liter varmvatten. 
*Duscha istället för att bada.


Då man vill att folk ska duscha istället för att bada är för att det går åt mer vatten när man badar än när man duschar. Ett bad spiller ut cirka 150 liter vatten medan en dusch på 10 minuter spiller ut 120 liter vatten.

När människorna i dom rika länderna duschar länge i varmvatten så påverkas dom andra i de fattiga länderna, det är det som är så orättvist. Men det är klart att vi ska duscha i varmvatten, dock minska tiden på hur länge vi duschar. Gör vi detta så kan alla människor i hela världen hjälpas åt så att jorden blir en bättre plats och att klimatet förändras. Du kan genom att duscha snabbare spara både el och vatten. Vill du minska duschtiden så kan du t ex stänga av kranen under tiden du tvålar in dig. 

Metod: Dom jag hade tänkt påverkar är min familj, alltså min mamma, pappa och bror. För att dom ska lyssna på mig och följa mitt projekt så ska jag ha en typ av föreläsning för dom där jag berättar för dom hur mycket vårt användande av varmvatten påverkar miljön och även att vi sparar pengar om vi blir bättre på att duscha mindre. 

Växthuseffekten: Växthuseffekten är något som både är bra och dåligt. 
Hur fungerar växthuseffekten?: Solen skickar ut solstrålningar som strålar in mot jordytan. En tredjedel av strålning reflekteras av moln, is snö och partiklar. Strålningen som reflekteras, studsar mot vår planet och påverkar inte vårt klimat. Resten av solljuset omvandlas till värme eller binds av växter som kemisk energi. 

Vi människor kan göra så att växthuseffekten blir farlig. Det är när vi släpper ut växthusgaser, så förstärks den naturliga växthuseffekten. Mer värme hålls kvar och då ökar även temperaturen vid jordytan och det innebär faror för oss här på jorden. Och polarisarna, om dom smälter så höjs vattennivån i haven och då riskerar landområden nära haven att att läggas under vatten och flera miljoner tvingas flytta från sina hem. 
Källa: svn.universeum.se/k-vaxthuseffekten_1.htm 

RESULTAT:
Först duschade alla i ca 20 minuter. 3x20=60 minuter. Sen minskade alla med 10 minuter. 10x3=30 minuter. Det är kanske inte så stor minskning men om alla börjar göra såhär så kommer det bli förbättringar på miljön. 

Källor:
svn.universeum.se/k-vaxthuseffekten_1.htm

NE använde jag som källa för att jag tycker det är en bra hemsida. Man vet att man alltid får sann fakta därifrån och för att lärarna alltid tipsar om den hemsidan. Dock tycker jag det är dåligt att man inte kan använda den hemifrån. 

Swedbank sidan använde jag för att jag tyckte det verkade som en bra sida. Har aldrig varit där inne förut eller använt mig av deras fakta så jag vet inte om den är bra eller dåligt men utifrån mig så verkade den bra. 

Sen dom andra källorna har jag inte så mycket att säga om då jag inte varit där inne innan och har ingen som helst aning om dom är bra eller dåliga. Men faktan såg ut till att stämma i alla fall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar